Dag 6 - zo 27 juli - Manatee tour Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Anita Haan - WaarBenJij.nu Dag 6 - zo 27 juli - Manatee tour Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van Anita Haan - WaarBenJij.nu

Dag 6 - zo 27 juli - Manatee tour Crystal River

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

29 Juli 2014 | Verenigde Staten, Crystal River

Vanmorgen om 08.30 uur opgestaan. Claudia werd lachend wakker want vannacht hoorde ze een hoop lawaai zei ze, nl. dat haar vader uit bed was gevallen…of wij dat ook gehoord hadden…hihi. Spannend was het om te zien welk ontbijt er nu weer op ons te wachten stond: een wafelmaker, scrumbled eggs, allerlei zoete kaneelhapjes, geroosterd brood, pancakes, kortom te veel om op te noemen en in ieder geval goed voor de lijn!. hmmmm lekker smullen. Heel apart was om mee te maken dat precies om 10.00 uur er opeens een tussendoor werd dichtgetrokken zodat je niets meer van het ontbijt kon pakken, de tijd was voorbij…..Daarna op weg naar het adres voor de manatee tour maar Truus liet ons weer in de steek…..dat k-ding herkent de straten gewoon niet alleen maar de steden en dus niet gedetailleerd, om gek van te worden en bijna echtscheiding van te krijgen….grrrrrrr al met al een paar keer gevraagd onderweg en er toch nog op tijd aangekomen. We maakten kennis met captain Fred en hij vertelde dat hij ons viertjes alleen een tour zou geven naar de manatees met zijn eigen boot. Vet cool natuurlijk gewoon een privé-captain en een eigen boot geheel tot onze beschikking. Wow het was echt geweldig, uiteraard prachtig weer, zon scheen volop en we genoten van de geweldig mooie huizen onderweg met overdekte zwembaden en gigantische tuinen met daarbij ook nog de keuze uit verschillende boten en jetskies. Je vraagt je dan echt af wat je verkeerd hebt gedaan en sterker nog hoe men dat toch betalen kan. Het valt ook op dat er helemaal niemand te zien is bij of rond die mooie huizen omdat het ten eerste veels te warm is en ten tweede zijn deze huizen ook vaak nogeens een tweede vakantiewoning…..tja geld is niet belangrijk zegt men dan maar toch handig als je er wel genoeg van hebt…..
Eerst dus een tijdje rond gevaren en toen daarna op zoek naar de manatees (zeekoeien). Na een tijdje gevaren te hebben werd een kalf en twee volwassen exemplaren gespot. We moesten onze snorkels gereed maken en direct het water ingaan om ze van dichtbij te kunnen zien. We kregen instructies dat we ze niet mochten insluiten en dat we ze gewoon hun gang moesten laten gaan. Ook mochten we ze maar met 1 hand aaien als dat zich voordeed en er de mogelijkheid toe was wanneer ze naar boven kwamen. Nou dat was dus best superspannend en in het begin toch wel griezelig…..brrr smerig water met allemaal drap en een soort zeewier draden en plantentroep resten, troebelig water. Die beesten zijn trouwens vegetariers en eten dus die planten van de bodem en ze kunnen zowel in zoet als in zout water leven. Opeens voelde ik me een beetje opgetild worden alsof ik op een onderzeeer zat, heel raar gevoel onder mijn voeten, er zat een big-one onder me, ik schrok me ffe dood maar men zei meteen dat ik met mijn voeten dan naar boven in het water moet gaan drijven zodat dat beest alle ruimte heeft om onder je door te zwemmen. Het was echt een geweldige ervaring, toen er eentje naar boven kwam stak ik mijn hand voorzichtig, beetje aarzelend uit om te aaien, zijn huid was heel vies, vol met aanslag van het water zoals alg en plantenresten en het voelde aan zoals nat leer…..er ging toch wel ffe wat door me heen. Wow zo dichtbij, tegen me aan en geaaid. Claudia vond het ook geweldig en ook Oscar heeft er een prachtige gopro film van gemaakt, hij heeft zelfs zijn kop goed kunnen filmen en zijn lichaam, heel duidelijk. Zo apart dat je gewoon met die grote beesten daar kunt zwemmen….Het zijn echt hele vriendelijke beesten en iemand had zelfs bij die kleine nog een plastic band van zijn snuit verwijderd.
Na ong een uurtje gesnorkeld te hebben weer terug de boot in en gevaren naar de three sisters, dit waren 3 bronnen. Daar weer het water in met de snorkels en na even een soort inham/sloot ingezwommen te zijn werd het water helemaal helder, je kon je voeten gewoon zien en ook de bodem en de oorsprong van de bron. Wow wat een prachtige kleur water, helder blauw/groen, geweldig om te duiken en verschillende visjes en rivierkreeftjes te spotten. Het was echt een heel verschil met het water waar we net gezwommen hadden terwijl we gewoon in hetzelfde water zaten…..alleen een andere plek bij de bron. Het was er trouwens erg druk met allerlei boten en mensen en kids die aan het zwemmen waren. Na weer ong een uurtjes zijn we de boot weer opgeklommen en hebben we de rest van de middag nog heerlijk gevaren….Om 16.00 uur waren we weer terug bij onze auto. Wat een geweldige middag! En wat hadden we een honger en dorst gekregen van dit avontuur. Dus bij de eerste mac donald gestopt en bijgetankt. En wie kwamen we daar toevallig weer tegen, de state trooper waarme Oscar al op de foto was geweest. Leuk dat hij ons ook herkende en hij kwam nog even een babbeltjes maken. Ook op de foto met Claudia geweest en ffe later kwam ie nog terug om een batch en een sticker aan de kids te geven als herinnering, nou dat vonden ze fantastisch. Wel met de belofte dat wij de foto met de kids nog zullen mailen naar hem.
Toen nog een aardig ritje voor de boeg, ong. 150 km to go naar ons volgende hotel in St Petersburg, nl Hampton Inn. Natuurlijk deed Truus het weer voor geen meter….. grrrrrrrrr om gek van te worden, dus eerst bij een verkeerde Hampton hotel beland en toen weer de goeie kant op gewezen maar je bent wel veel langer onderweg omdat je steeds moet gaan vragen….. maar toch weer gelukt, niet vragen welke scheldwoorden er door de auto gingen, Hans had het helemaal gehad met Truus..... We waren ong. rond 19.00 uur in ons hotel. Bij aankomst hebben de kids nog een verkoelende duik genomen in het grote zwembad. Rond 22.00 uur waren ze weer boven water en na twee tellen sliep Claudia al……ik ben nog ffe druk bezig geweest om jullie van leesvoer te voorzien. Alles vastleggen want we maken zoveel mee dat je alles anders gaat vergeten en wie weet heeft Claudia hier later ook nog eens wat aan….weltrusten tot morgen!

• 29 Juli 2014 - 08:38

Daniëlle Woldendorp :

Wauw weer een mooie dag , leuk om te lezen en fijn dat jullie t zo leuk hebben .
    Groetjes uit weesp

• 29 Juli 2014 - 08:44

Familie Ten Braak:

Wat leuk weer allemaal een wat geweldig om op die manier een oude schoolvriendin te kunnen ontmoeten. Die Trucs zou ik zeker ontslaan, wat een draak haha.

• 29 Juli 2014 - 20:38

Corrine :

Wat een leuk belevenissen. Geniet ervan ben benieuwd naar de volgende dagen
    Groetjes corrine